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Πέμπτη 16 Μαρτίου 2017

Final year nursing students in Nigeria; How knowledgeable and prepared are they to offer medical care to patients with chronic kidney disease?

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Chimezie Godswill Okwuonu, Hannah Sylvanus Kanu, Ojeh-Oziegbe Odigie

Annals of African Medicine 2017 16(1):13-17

Background: Nurses play an important role in the management of chronic kidney disease (CKD) patients at primary, secondary, and tertiary levels of care. In other to perform their functions, it is pertinent that they have a good understanding of kidney functions and CKD. We do not know if the current educational curriculum prepares them adequately for this role. Aim: To assess the knowledge level of kidney functions and diseases among final year nursing students in Abia State Nigeria. Materials and Methods: This was a cross sectional study involving final year diploma and Bachelor of nursing (B.Nursing) students who were randomly chosen. Structured, self-administered questionnaire containing 18 items was the tool for data collection. A score of one was given for each correctly answered question on functions of the kidney, symptoms, signs, causes, and complications of CKD. A score of 50% and above was regarded as good knowledge. Results: Two hundred questionnaires were distributed, but 186 were returned (response rate of 93%). Male:female ratio was 1:14.5. One hundred and seventeen (62.9%) knew the correct definition of CKD, but only 69 (37.1%) knew the normal range of glomerular filtration rate. Eighty-one percent had good knowledge of kidney functions while 39 (21%) had good knowledge of CKD. Overall, 42 (22.6%) had good knowledge of kidney functions and CKD. Students who rotated through the dialysis unit during their clinical posting had higher mean knowledge score than others (P = 0.03). There was no significant difference in the mean knowledge scores of the diploma and B.Nursing students (P = 0.76). Conclusion: The majority of the final year students had poor knowledge of CKD. There is need to expand the current teaching curriculum so as to increase the knowledge of these future nurses on the basic concepts of CKD to improve outcomes of patient management. Résumé Contexte: Les infirmiers jouent un rôle important dans le suivi des personnes souffrant de la maladie rénale chronique (MRC) aux premiers, deuxièmes et troisièmes niveaux de soins. Afin de bien faire leurs devoirs, il leur faut une bonne connaissance des fonctions du rein et de la MRC. Reste à savoir si le programme de formation actuel (au Nigeria) les préparent suffisamment pour ce rôle. Objectif: Évaluer le niveau de connaissance du fonctionnement et dse maladies du rein chez les étudiants en année finale en sciences infirmières dans l'état d'Abia, au Nigeria. Matériels et Méthodologie: Ceci est une étude tranversale portant sur les étudiants en année finale de certificat et de licence en sciences infirmières, qui ont été choisis aléatoirement. L'outil pour la collection des données était un questionnaire structuré et auto-administré contenant 18 questions. ll y a un point pour chaque bonne réponse sur les fonctions du rein, les symptômes, les signes, les causes et les complications de la MRC. Une note d'un minimum de 50% était considérée comme témoignant d'une bonne connaissance. Résultants: Des 200 questionnaires distribués, 186 ont été renvoyés (soit 93% de réponse). Le ratio homme:femme était de 1:14,5. 117 répondants (62,9%) savaient la bonne définition de la MRC, mais seulement 69 (37,1%) savaient le taux normal de filtration glomérulaire. 81% avaient une bonne connaissance des fonctions du rein, tandis que 39 (21%) avaient une bonne connaissance de la MRC. Au total, 42 (22,6%) avient une bonne connaissance du fonctionnement du rein et de la MRC. Comparés à leurs collégues, les étudiants ayant fait un séjour dans l'unité de dialyse pendant leur internat clinique font preuve d'une connaissance moyenne élevée (P = 0,03). La différence dans la connaissance moyenne entre les étudiants en certification et en licence était minime (P = 0,76). Conclusion: La majorité des étudiants en année finale ont une connaissance insuffisante de la MRC. ll est donc nécessaire de modifier le programme de formation actuel afin d'améliorer la connaissance de ces futurs infirmiers sur les notions de base de la MRC, ce qui rendra le suivi des patientsplus efficace.

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